W tym tygodniu udamy się do krainy muzyki. Zaśpiewamy piosenkę Na muzyce w przedszkolu (sł. i muz. Katarzyna Kulikowska) i przeczytamy wiersz Doroty Gellner Mysia orkiestra.
Poznamy różne instrumenty muzyczne i spróbujemy je wykonać. Pobawimy się w zabawę „Jestem muzykantem” oraz spróbujemy rozwiązać kilka zagadek związanych z tematem zajęć. Obejrzymy również koncert wykonany przez orkiestrę i porozmawiamy jak należy się zachowywać podczas koncertu, a więc do dzieła.
„Co to? Kto to?” – rozwiązywanie zagadek wprowadzających w temat dnia.
Posłuchajcie kilku zagadek:
Może być dęty, może być i strunowy
ważne, aby był do gry gotowy.
Piękne dźwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)
Jest to zespół niemały,
mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,
to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)
Zna go każde w przedszkolu dziecko,
zawsze stoi przed swoją orkiestrą
i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)
Dyrygenta wszyscy się słuchają,
tylko na nią patrzeć mają.
Dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)
Zagadki były trudne, ale mam nadzieje, że udało Wam się je rozwiązać.
„Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza „Mysia orkiestra” Doroty Gellner.
Dla kotów w Sylwestra gra mysia orkiestra.
Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.
Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.
Mysz druga się śmieje jak głupi do sera
A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.
Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały i gdzieś się wyniosły, wołając:
- Ach, nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaje się bzika!
Rodzic zadaje pytania: Co to jest orkiestra? Jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra? Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały? Czy kotom podobała się mysia muzyka? Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry? Czy widzieliście kiedyś orkiestrę? Jak wyglądała? Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów? Jak myślicie jak należy zachować się podczas koncertu?
Zapraszam Was teraz do wspólnej zabawy i wykonania kilku prostych ćwiczeń.
Obejrzyjcie teraz występ orkiestry symfonicznej. Zwróćcie uwagę jakich instrumentów używają muzycy i jak te instrumenty brzmią.
Oto kolejne zadanie nauczymy się piosenki ”Na muzyce w przedszkolu”
Na muzyce w przedszkolu
sł. i muz. Katarzyna Kulikowska
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. X2
A teraz pora na trochę zabawy oto kilka propozycji :
„Nad przepaścią” – zabawa z elementami równowagi.
Rozkładamy dwie skakanki (liny, sznurki) wzdłuż pokoju. Mówimy dzieciom: To lina, pod nią jest przepaść, zapraszam odważne przedszkolaki do przejścia na drugą stronę. Dzieci z wyciągniętymi na boki rękoma po kolei idą po skakankach jak po linie (stopa za stopą).
„Zapraszam do instrumentu!” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Na podłodze leżą ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne (ilustracje możemy wydrukować lub poprosić dzieci, aby narysowały dwa instrumenty, które najbardziej im się podobają. Dzieci biegają swobodnie między ilustracjami. Na sygnał Rodzica (klaśnięcie) zatrzymują się i słuchają polecenia: Dzieci ustawiają się przy harfie i udają grę na tym instrumencie. Zatrzymujemy się przy drugim instrumencie i np. robimy 5 podskoków na jednej nodze. Rodzic podaje inne dowolne polecenia.
„Jestem muzykantem konszabelantem” – zabawa z pokazywaniem. Dziecko naśladuje grę na instrumentach zgodnie z tekstem piosenki.
Na koniec zapraszam Was drogie dzieci do próby wykonania własnego instrumentu. Oto kilka propozycji.
Na koniec zapraszam Was drogie dzieci do próby wykonania własnego instrumentu. Oto kilka propozycji.