W  tym tygodniu udamy się do krainy muzyki. Zaśpiewamy piosenkę Na muzyce w przedszkolu (sł. i muz. Katarzyna Kulikowska) i przeczytamy wiersz Doroty Gellner Mysia orkie­stra. 

Poznamy różne instrumenty muzyczne i spróbujemy je wykonać. Pobawimy się w zabawę „Jestem muzykantem” oraz spróbujemy rozwiązać kilka zagadek związanych z tematem zajęć. Obejrzymy również koncert wykonany przez orkiestrę i porozmawiamy jak należy się zachowywać podczas koncertu, a więc do dzieła.

„Co to? Kto to?” – rozwiązywanie zagadek wprowadzających w temat dnia.

Posłuchajcie kilku zagadek:

Może być dęty, może być i strunowy

ważne, aby był do gry gotowy.

Piękne dźwięki nam wygrywa,

z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)

Jest to zespół niemały,

mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.

Gdy wszyscy razem zaczynają grać,

to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)

Zna go każde w przedszkolu dziecko,

zawsze stoi przed swoją orkiestrą

i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)

Dyrygenta wszyscy się słuchają,

tylko na nią patrzeć mają.

Dzięki tej drewnianej pałeczce

wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)

Zagadki były trudne, ale mam nadzieje, że udało Wam się je rozwiązać.

„Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza „Mysia orkiestra” Doroty Gellner.

Dla kotów w Sylwestra gra mysia orkiestra.

Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.

Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.                                                       

Mysz druga się śmieje jak głupi do sera

A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.

Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały i gdzieś się wyniosły, wołając:

- Ach, nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaje się bzika!

Rodzic zadaje pytania: Co to jest orkiestra? Jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra? Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały? Czy kotom podobała się mysia muzyka? Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry? Czy widzieliście kiedyś orkiestrę? Jak wyglądała? Czy dużo było w niej ludzi i instrumentów? Jak myślicie jak należy zachować się podczas koncertu?

Zapraszam Was teraz do wspólnej zabawy i wykonania kilku prostych ćwiczeń.

 Obejrzyjcie teraz występ orkiestry symfonicznej. Zwróćcie uwagę jakich instrumentów używają muzycy i jak te instrumenty brzmią.

Oto kolejne zadanie nauczymy się piosenki ”Na muzyce w przedszkolu”

Na muzyce w przedszkolu

sł. i muz. Katarzyna Kulikowska

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają janczary, my biegamy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło. x2

Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.

Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. X2

A teraz pora na trochę zabawy oto kilka propozycji :

„Nad przepaścią” – zabawa z elementami równowagi.

Rozkładamy dwie skakanki (liny, sznurki) wzdłuż pokoju. Mówimy dzieciom: To lina, pod nią jest przepaść, zapraszam odważne przedszkolaki do przejścia na drugą stronę. Dzieci z wyciągniętymi na boki rękoma po kolei idą po skakankach jak po linie (stopa za stopą).

„Zapraszam do instrumentu!” – zabawa orientacyjno – porządkowa.

Na podłodze leżą ilustracje przedstawiające instrumenty muzyczne (ilustracje możemy wydrukować lub poprosić dzieci, aby narysowały dwa instrumenty, które najbardziej im się podobają. Dzieci biegają swobodnie mię­dzy ilustracjami. Na sygnał Rodzica (klaśnięcie) zatrzymują się i słuchają polecenia: Dzieci ustawiają się przy harfie i udają grę na tym instrumencie. Zatrzymujemy się przy drugim instrumencie i np. robimy 5 podskoków na jednej nodze. Rodzic podaje inne dowolne polecenia.

„Jestem muzykantem konszabelantem” – zabawa z pokazywaniem. Dziecko naśladuje grę na instrumentach zgodnie z tekstem piosenki.

Na koniec zapraszam Was drogie dzieci do próby wykonania własnego instrumentu. Oto kilka propozycji.

Na koniec zapraszam Was drogie dzieci do próby wykonania własnego instrumentu. Oto kilka propozycji.